neljapäev, 3. oktoober 2013

Kui loogika osutub vastuvaidlematuks

Rääkisin vanaemaga juttu, sest kuigi inimene on vana, räägib kogu aeg ühtesid ja samu asju ja enamasti sellest, kuidas kogu maailm on halvem kui tema, on siiski kena vahel end pingutada ja jätta talle muljet, et temaga suheldakse.

"...ja siis käib see koogutamine venelaste ees! Neil ikka eluaeg polutšili-davali, ja nüüd ka muudkui jagatakse! Savisaar oma jagamistega ja kõik teised riburada järgi - ja nemad muudkui tahavad saada! Nemad on siin peremehed ja pärisorjad eestlased maksku neile! Sest kelle taskust see raha tuleb, mis jagatakse? Ikka meie taskust! Ma ütlen, need venelased tuleks saata sinna tagasi, kust nad tulid! 90% on nad kõik kaabakad!"
Ma olen üsna leplik asjade suhtes, mida vanaema ütleb, sest ma olen neid ju juba nii palju kuulnud. Aga see teema muutus kuidagi juba liiga äärmuslikuks.
"Kust sa tead?" küsisin. Üsna vaikselt, et äkki ta ei kuule.
Vanaema pidurdus millisekundiks.
"Kust ma tean? No küll ma tean!" Veel pisuke paus ning esiema jätkas kirjeldusega umbes kolme aasta tagusest juhtumist, kui tema käis avalikus saunas. Astus leiliruumi, küsis, kas leili võib visata, sai vastuseks ebamäärase pomina ja siis viskas leili.
Mispeale kohalikud "vene mutid" hakkasid hirmsasti pahandama. (Vanaema sõnastuses "kukkusid kaagutama".)
"...nii et näed, nemad on siin ikkagi peremehed, ja meie peame nende tahtmist täitma, vaat mis! Ma siis ütlesin vastu ka, et mine koju, seal on kõik sinu tahtmist mööda. Aga neil venelastel on ikka see sees, et eestlane ei või midagi teha oma tahtmist mööda omal kodumaal!"

Loobusin vaidlemast. Nii vägeva järeldus- ja üldistusvõime ees on minu mõistus võimetu.

6 kommentaari:

  1. Seenelkäigul oli üks tore stseen, mis ühte käitumismustrit hästi kujutas. Ehk teatud tüüpi inimeselt teatud tüüpi küsimuste küsimine pole lihtsalt võimalik.
    http://www.youtube.com/watch?v=FcXQOeKR_mE&feature=player_detailpage#t=3814

    VastaKustuta
  2. Juba väljakujunenud veendumisi on pea võimatu muuta. Inimene otsib/näeb seda uut informatsiooni, mis kinnitab tema olemasolevaid veendumusi ja peab vääraks seda, mis tema arvamusele vastu käib.
    Kui Darvin oma evolutsiooniteooria esimest korda välja käis, siis lahvatas tohutu skandaal teadusringkondades. Jumal on ju ometigi kõik elava lõplikul kujul loonud!

    VastaKustuta
  3. Mulle tundub, et vanadel inimestel taandub see venelaste vihkamise algus tegelikult saksa ja vene sōduritele. See kontrast, nagu ma aru olen saanud, oli lihtsalt nii katastroofiline.
    Kuskilt otsast kujutan ette, et vōiksin pelae sellist teadmist vōi kogemust olla täpselt samasugune.

    VastaKustuta
  4. Eks nõuka aeg tegi ka oma töö, sest vahepeal toimus lausvenestamine, kus venemaalt saadeti töölised sisse ja nad said tõepoolest kõik - hea palgaga töökohad, korterid, reisituusikud jms. Vene rahvusest olemine oli eelis, vene koolis ja keeles õppimine oli eelis ja loomulikult jättis see kohalikule elanikkonnale oma jälje.
    Tänasel päeval võiks sellest üle olla, aga sissejuurdunud arvamusi on raske muuta. Tahan lihtsalt loota, et seda eelarvamust venelaste osas ei kanta üle uutele põlvkondadele. Kellelgi pole vaja allasurutud ja seetõttu vaenulikku vähemust.
    Aga see kõik puutub vähe sinu vanaemasse, kes on kahtlemata oma noorusaja produkt :) Ja me ei tea, millised me ise vanaduses oleme.

    VastaKustuta

Ma loen su sõnu, kui nad välja kirjutad ning avaldad!
Noh, paari erandiga.